BG-achter-computer

Hetzelfde ERP-systeem voor groothandel, retail en webshops? Solidis!

Regelmatig krijgen wij de vraag of Solidis, als (zelfbedienings)groothandelsapplicatie, ook geschikt is voor de beheersing van consumentenverkoop. ‘Waarom niet, handel is handel toch?’ zou je kunnen redeneren. Toch is het niet vanzelfsprekend dat er binnen één en dezelfde ERP-applicatie verschillende marktbenaderingen en verkoopkanalen ondergebracht kunnen worden.

B2B versus B2C

In de vorige eeuw was het nog duidelijk; of je verkocht aan consumenten of aan zakelijke afnemers. Het gat tussen deze twee is nagenoeg verdwenen, en dat is voornamelijk te danken aan de groei van het internet en digitalisering. De verschillen vervagen; B2B (Business to Business) en B2C (Business to Consumer) verschillen in essentie niet zoveel meer van elkaar. Er wordt immers een product of dienst geleverd tegen een vooraf vastgestelde prijs. Bedrijfsorganisatorisch blijven er wel verschillen bestaan, die zitten voornamelijk in de marktbenadering: denk aan marketing, klantenbenadering, prijsstelling, kwantumkortingen, kostenstructuur, voorraadbeschikbaarheid, leveringsvoorspellingen en logistiek/distributie. De complexiteit komt niet voort uit het ordermanagement, omdat ze zijn ontwikkeld vanuit de praktijk en altijd toepasbaar op de branche waarvoor de ERP-applicatie in basis is bedacht. De moeilijkheid zit hem in de afhandeling van de order en klantenbinding (CRM), want voor consumenten gelden andere koopbesluiten en logistieke processen in de zin van picking, verzendklaar maken en distributie. Wel is het zo dat de verkoopmodellen van B2B en B2C vandaag de dag steeds meer naar elkaar toe groeien. Met name door ontwikkelingen rondom internetmarketing komen deze vakgebieden steeds dichter bij elkaar te liggen. Tegelijkertijd vergen deze ontwikkelingen steeds meer van ERP applicaties die verschillende sales channels onderhouden.

Dure, onderhoudsintensieve oplossingen

Veel organisaties hebben consumenten-, zelfbedieningsgroothandels- en groothandelsverkoop georganiseerd door verschillende applicaties aan elkaar te koppelen. De supply chain is vaak ondergebracht in een separate functie of applicatie, en dat vereist van al deze verkoopkanalen de mogelijkheid om snel en actueel relevante gegevens aan te leveren. Het is een dure, onderhoudsintensieve oplossing die geen real time business informatie over alle kanalen levert. Vind maar eens een applicatie die alle vakgebieden ‘seamless’ kan bedienen. Solidis loopt hierin, als nieuwe generatie ERP-applicatie, die van de grond af aan is ontwikkeld, voorop. Benieuwd naar onze visie op B2B en B2C sales en welke kansen er voor uw bedrijf zijn? Bel of kom langs. Zorgen wij voor de koffie, u voor uw bedrijfsverhaal.

cta
Benieuwd wat Distri Data kan betekenen voor uw bedrijf?

Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of een demo.