B2B versus B2C
In de vorige eeuw was het nog duidelijk; of je verkocht aan consumenten of aan zakelijke afnemers. Het gat tussen deze twee is nagenoeg verdwenen, en dat is voornamelijk te danken aan de groei van het internet en digitalisering. De verschillen vervagen; B2B (Business to Business) en B2C (Business to Consumer) verschillen in essentie niet zoveel meer van elkaar. Er wordt immers een product of dienst geleverd tegen een vooraf vastgestelde prijs. Bedrijfsorganisatorisch blijven er wel verschillen bestaan, die zitten voornamelijk in de marktbenadering: denk aan marketing, klantenbenadering, prijsstelling, kwantumkortingen, kostenstructuur, voorraadbeschikbaarheid, leveringsvoorspellingen en logistiek/distributie. De complexiteit komt niet voort uit het ordermanagement, omdat ze zijn ontwikkeld vanuit de praktijk en altijd toepasbaar op de branche waarvoor de ERP-applicatie in basis is bedacht. De moeilijkheid zit hem in de afhandeling van de order en klantenbinding (CRM), want voor consumenten gelden andere koopbesluiten en logistieke processen in de zin van picking, verzendklaar maken en distributie. Wel is het zo dat de verkoopmodellen van B2B en B2C vandaag de dag steeds meer naar elkaar toe groeien. Met name door ontwikkelingen rondom internetmarketing komen deze vakgebieden steeds dichter bij elkaar te liggen. Tegelijkertijd vergen deze ontwikkelingen steeds meer van ERP applicaties die verschillende sales channels onderhouden.